فیلم | هدف و برنامه، انسان را در کنترل خشم یاری می‌کند
کد خبر: 4208281
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
حُسن یوسف/ 9

فیلم | هدف و برنامه، انسان را در کنترل خشم یاری می‌کند

یک محقق سبک زندگی با بیان اینکه بهترین راهکار برای کنترل خشم را می‌توان از قرآن برداشت کرد، گفت: در جایی از سوره یوسف(ع)، این پیامبر خدا، از دست برادران خود عصبانی می‌شود، اما آن را پنهان می‌کند، زیرا به دنبال تحقق هدفی بود و می‌دانست خشم، او را از رسیدن به هدفش دور می‌کند.

حجت‌الاسلام حسین عباسی‌اصل، محقق سبک زندگیبه گزارش ایکنا از خوزستان، مجموعه «حُسن یوسف» راهکارهایی برگرفته از داستان حضرت یوسف(ع) برای مقابله با خشم، حسادت و افسردگی است که از سوی حجت‌الاسلام حسین عباسی‌اصل، محقق سبک زندگی ارائه می‌شود.

عباسی‌اصل در قسمت نهم این مجموعه که به همت اندیشکده سبک زندگی اسلامی تهیه شده است، گفت: ممکن است راهکارهای فراوانی برای کنترل خشم وجود داشته باشد، اما می‌توان بهترین راهکارها را از قرآن کریم برداشت کرد. در جایی از سوره یوسف(ع)، این پیامبر خدا، به شدت از دست برادران خود عصبانی می‌شود: «قَالُوا إِنْ يَسْرِقْ فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ فَأَسَرَّهَا يُوسُفُ فِي نَفْسِهِ وَلَمْ يُبْدِهَا لَهُمْ قَالَ أَنْتُمْ شَرٌّ مَكَانًا وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا تَصِفُونَ» (یوسف، 77). اگر بنیامین دزدی کرده است، پيش از اين نيز برادرش دزدى كرده است.

حضرت‏ يوسف(ع) وقتی اين سخن را شنید، به شدت عصبانی شد، اما آن را در دل خود پنهان کرد و آن را برايشان آشكار نكرد. هنرمندی زیادی است که مستقیم به انسان تهمت بزنند ولی بتواند خود را کنترل کند. راز اینکه حضرت یوسف(ع) توانست بر خشم خود مسلط شود، چه بود؟ دلیلش این بود که حضرت یوسف(ع) برنامه‌ای داشت و به دنبال تحقق هدفی بود. می‌دانست خشم، او را از رسیدن به هدفش دور می‌کند.

انسانی که زود عصبانی می‌شود، انسان بدون برنامه است. بهترین کار این است که انسان برای خود در خانه، محل کار و... اهدافی داشته باشد و دقت کند و اجازه ندهد که عصبانیت و طوفان حوادث او را از اهدافش دور کند. در این صورت می‌داند در کجا باید خشم خود را کنترل کند و در کجا باید آن را بروز دهد.

انتهای پیام
captcha